( 06 ) 441 97 859 paulien@voedingenwelzijn.nl

De meesten onder ons eten wel 6 keer per dag. En soms nog wel vaker. Denk maar aan stukje kauwgom of een fris snoepje.

We starten met een ontbijt daarna een tussendoortje, lunch, in de middag een tussendoortje, diner en in de avond nog een tussendoortje. Vaak wordt dit ook door diëtisten, gewichtsconsulenten, voedingscoaches etc. geadviseerd.


Waarom wordt dit geadviseerd?

Om je verbranding op een hoger level te houden.

Het is wel een mooie theorie, maar is het daadwerkelijk ook zo?

 

Wat vertellen de onderzoeken

Tot nu toe zijn er nog geen onderzoeken te vinden die 6 keer per dag eten kunnen onderbouwen.

Uit onderzoek is wel gebleken dat:

Ons lichaam zuinig omgaat met schaarse momenten. Het lichaam beschermt zichzelf als het ware tegen ”uithongering” waardoor de stofwisseling vertraagt en minder energie verbruikt. Dit gebeurt pas na een aantal dagen en niet na een paar uren.

Als je nu een maaltijd van 2000 kcal in één keer neemt of verdeeld over 6 porties per dag. In opname voedingswaardes en verbranding zit geen verschil. Het kost je lichaam evenveel energie.

In de oertijd waren jagers soms dagen onderweg voor voedsel. Dan was er in de tussentijd weinig tot geen voedsel en waren er weinig eetmomenten per dag. Doordat er zo weinig werd gegeten zat er veel tijd tussen. Dit noemen ze ook wel ”vasten”. Dat wordt al eeuwen gedaan. Ons lichaam functioneert nog altijd net zo als destijds.

 

Hoe werkt het energie- en verbrandingsproces

Uit onze voeding worden koolhydraten afgebroken tot glucose. Deze leveren deels direct energie en worden deels als energie buffer opgeslagen in de lever en de spieren.
Als er meerdere malen per dag wordt gegeten is er steeds aanvoer van glucose en opslag van glycogeen.
Als je beweegt door bijvoorbeeld wandelen of hardlopen heeft je lichaam energie nodig. Deze energie komt vrij doordat je calorieën gaat verbranden.

Een aantal bronnen waar je calorieën uit kunt halen zijn:

Voeding
Je lichaam gaat eerst glucose verbranden. Dit is de brandstof die het eerst wordt aangesproken door het lichaam.

    Glycogeen
Na glucose komt glycogeen. Dit is zeg maar je reservetank energie opgeslagen in de lever en spieren. Na flinke langdurige beweging raakt de glycogeen reserve op.

    Lichaamsvet
Als je vaker dan 3 eetmomenten hebt per dag is er regelmatig aanvoer van punt 1 en 2. Hierdoor zal je lichaam minder snel toekomen aan het verbranden van lichaamsvet.

Ons lichaam heeft genoeg reserve om minder vaak eetmomenten in de lassen.


Geef je spijsvertering rust

Het is dus verstandig minder vaak op een dag te eten, je spijsvertering met rust te laten en zijn werk te laten doen. 

    Je hebt hierdoor minder snel zin in snaaien
    Je huidklachten zullen verminderen
    Hormonen meer in balans
    Je gaat makkelijker van een suikerverbranding naar het verbranden van vet
    Het remt ontstekingen die laaggradig zijn
    Je krijgt meer energie en een betere concentratie
    Afvalstoffen in het lichaam krijgen de tijd om weggewerkt te worden
    Beter voor je gewicht

Wil je meer weten of wil je ook over naar minder eetmomenten per dag maar wel met een volwaardig voedingspatroon? Maak dan vrijblijvend een afspraak.

 

H

 

 

 

 

Ui