( 06 ) 441 97 859 paulien@voedingenwelzijn.nl

Binnen de verschillende trajecten bij Praktijk Voeding & Welzijn is het ook mogelijk om een traject Suikervrij te volgen.
Dit traject is vooral bedoeld voor mensen met flinke schommelingen in de bloedsuikerspiegel of het hebben van diabetes type 2.
Lees meer onder tarieven.

 

Wat zijn suikers en waar dienen ze voor?

Suikers worden ook wel koolhydraten genoemd. Er zijn verschillende vormen van koolhydraten zoals glucose, fructose (fruitsuiker), lactose (melksuiker), zetmeel etc.

Voedingsvezels behoren feitelijk ook tot de koolhydraten, maar kunnen niet door ons lichaam worden opgenomen, vanwege hun chemische structuur. Ze worden ook wel prebiotica genoemd. Deze zijn wij nodig voor onze darmen. Bronnen van koolhydraten zijn: Groente en fruit, aardappelen, zilvervliesrijst, gedroogde vruchten, noten, peulvruchten, granen, tuinbonen etc.

Koolhydraten (suikers) in de vorm van koekjes, snoepjes, chips zijn meestal het eerste wat we pakken als we een dip krijgen. Het geeft op dat moment een flinke boost energie op korte termijn, maar zorgt voor vermoeidheid op langere termijn. Want de bloedglucosespiegel stijgt heel snel en daalt daarna weer onder het normale niveau.

Vooral als we ons moe, vervelend, verdrietig, of boos voelen of als we een drukke dag hebben gehad zoeken we troost of iets waar we ons prettig bij voelen. We neigen dan naar snelle koolhydraten. Als je bijvoorbeeld op zo’n moment een blokje omgaat geeft dat veel meer energie dan de fake energie van een koekje, snoepje of iets wat jouw bloedglucosespiegel uit balans brengt. Die energie zal onze gezondheid uiteindelijk de das omdoen. Daarom is het ook lastig om een voedingspatroon te wijzigen en vooral de snelle koolhydraten te verminderen. Voeding en psyche zijn nauw met elkaar verbonden.


Wat is het doel van een suikervrij voedingspatroon?

Het doel van een suikervrij voedingspatroon is om ons lichaam weer te leren om vetten te verbranden.

Doordat ons lichaam dagelijks een hoeveelheid suikers te verwerken heeft, verbrandt het lichaam alleen maar suikers. Dit noemt men een
suikerverbranding.

Hierdoor krijgen organen zoals de alvleesklier, darmen en de lever het zwaar te verduren. Het lichaam wordt steeds minder gevoelig voor insuline en het honger en verzadigingssignaal raakt verstoord waardoor de lever zijn werk niet meer goed kan uitvoeren.

 

Hoe gaan we te werk?

Over een periode van 3 maanden zul je intensief worden begeleid. Dit houdt in dat er een aantal weken elke week een consult plaatsvindt voor goede ondersteuning en houvast. En er volgt een periode dat je meer zelf de touwtjes in handen gaat nemen en er een langere tijd tussen de consulten komt te zitten. Hierin ga je al meer vertrouwen op jezelf.

We gaan in deze periode aan de slag met jouw mindset (gedrag) en je eetgewoonten. Je zal in deze periode leren om meer naar jezelf te kijken en aangeleerde gewoonten te doorzien en te doorbreken. Dit kost tijd en energie, wees je daarvan bewust. Neem hier ook de tijd voor en laat je niet leiden door je ‘drukke’ bestaan.

Zoals gezegd gaan we daarnaast aan de slag met je voedingspatroon. Doordat jouw lichaam weer overschakelt naar het verbranden van vet heeft het lichaam vitamines, mineralen, spoorelementen, fytonutriënten, koolhydraten, eiwitten en vetten nodig.

Je kunt heerlijk blijven eten, alleen zullen geraffineerde suikers zoals in koek, chips, snoep, pakjes en zakjes in deze periode achterwege worden gelaten. Je zult gaan genieten van suikers (koolhydraten) die prettiger zijn voor je lichaam. Je lichaam zal energie binnen krijgen die er toe doet en waar je lichaam wat mee kan.

Dit verwerken we in een dagmenu die ik je ga aanbieden. Dit menu is afgestemd op jouw behoeften.

 

Wat levert dit jou uiteindelijk op?

 Veel meer energie
 Geen hongergevoel en drang om te eten
 Een lichaam dat meer in balans is
 Helder en scherp van geest
 Geen gewichtsschommelingen
 Vrij (er) van medicatie

 

Na deze periode zul je best weer eens geraffineerde suikers nuttigen en hierin is het ook belangrijk om realistisch te blijven, maar je zult merken dat je er anders naar gaat kijken en er anders mee omgaat.

Wil je weten of dit traject bij jou past?

Neem dan contact op en dan plannen we samen een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, waarin ik je meer kan voorzien van informatie.